Na Površinskom kopu „Drmno“, na Drugom BTO sistemu u toku je tehnološki najzahtevniji remont ove godine.
Goran Vojvodić, pomoćnik direktora Direkcije za mašinstvo, kaže da radovi koji se trenutno izvode, zbog svoje složenosti, prevazilaze okvire standardnog remonta.
– Ovo je prva faza remonta u kojoj se krupni i strateški sklopovi na bagerima zamenjuju novim. Slede modernizacija i revitalizacija vitalnih delova sklopova bagera, na rudarskoj mehanizaciji koja je najduže u eksploataciji – rekao je Vojvodić.
Dodao je da je u toku zamena aksijalnog ležaja okreta gornje gradnje na bageru SRs -2000.28/3, kao i nastavak modernizacije elektro opreme.
Od krupnijih poslova, Vojvodić navodi zamenu kliznog ležaja ovešenja trake 2 na konstrukciji istovarne katarke. Na bageru preostaje demontaža oslonca uležištenja RT sa strane radnog točka i zamena male membrane i njenog nosača, kao i reparaturna zavarivanja na telu radnog točka.
– Svi ti poslovi su neophodni jer je bager radio u teškim eksploatacionim uslovima sa pojavom kamenja u radnim etažama. Postoji mogućnost da u ovoj fazi idemo i na zamenu reduktora radnog točka – najavio je Vojvodić.
Predstoji najobimniji zahvat na uglju
U toku su uveliko pripreme za remont BTD sistema (bager, transporter, drobilana). Na ovom sistemu ima najviše mašina osnovne rudarske mehanizacije, bagera i samohodnih transportera. Uz deset transportera na BTD sistemu na PK „Drmno“, radiće se istovremeno opravka opreme i postrojenja na
drobilani, na transporterima na veznom sistemu za isporuku uglja u kostolačke elektrane, dopremi, deponiji i raspodelnom bunkeru.
– Zbog obima poslova i rokova koji se moraju ispoštovati za ugljeni sistem, neophodan je veći broj jedinica pomoćne mehanizacije i kvalifikovanih radnika, pa će biti angažovani dodatni radnici samo za ovaj remont – kaže Vojvodić.
– Remontne poslove obavljaju specijalizovane ekipe radnika za popravku rudarskih mašina iz PRIM-a, radnici službi održavanja kopa „Drmno“, kao i zaposleni u „Kosovo Obiliću“. Nadzor nad remontnim radovima koji su u toku na Drugom BTO sistemu, uz nadzorno tehničke radnike sa PK „Drmno“, obavljaju i predstavnici firmi iz inostranstva koje se bave izradom i projektovanjem rudarske opreme.
Vojvodić je istakao da je za kontinuiranu proizvodnju uglja i jalovine neophodno dobro planiranje i kvalitet u izvođenju remonta.
– Isto tako, povećanje pouzdanosti opreme i mehanizacije omogućava bezbedniji i lakši rad svih zaposlenih. Investicione opravke su planirane tako da se pre remonta ugljenog sistema obave najsloženije opravke, a standardniji remonti ostavljeni su za drugu polovinu godine – kaže Vojvodić.
– Usled veoma zahtevnih proizvodnih planova otkrivke i uglja, od velike važnosti je da se investicione
opravke obave kvalitetno, bezbedno i u roku. Opravka će da doprinese povećanju vremena rada rudarske mehanizacije, produktivnosti i ostvarenju proizvodnih bilansa.
Tok remonta
Ovogodišnja remontna sezona krenula je početkom februara opravkom Šestog BTO sistema na kome su bager SRs -2000.32/5 (B-3), odlagač PA 200-2000 i sistem transportera B-2000. Najvažnija predviđena aktivnost bila je zamena aksijalnog ležaja okreta gornje gradnje.
– Prilikom kontrole stanja zupčastog venca okreta ustanovljeno je da je potrebna i njegova zamena. Zamena ova dva vitalna sklopa ne spada u standardne remontne aktivnosti. Nakon prvog remonta na kome su zamenjeni bitni strateški delovi bagera, uz kvalitetno urađene ostale remontne aktivnosti, povećano je vremensko iskorišćenje i produktivnost na Šestom BTO sistemu, koji poslednjih meseci postiže odlične proizvodne rezultate – kaže Vojvodić.
Usledio je remont Četvrtog BTO sistema gde je najvažniji posao bila zamena dotrajalog radnog točka bagera SRs-1300 novim. Vojvodić kaže da je radni točak bagera, prečnika devet metara, zamenjen uz dosta problema na uklapanju sa postojećim šupljim vratilom pogona RT i pri montaži reduktora radnog točka.
– Reduktor radnog točka je demontiran, servisiran i ponovo montiran nakon završetka montaže radnog točka. Poslovi su kvalitetno urađeni, pouzdanost ovog sklopa je sada podignuta na visok nivo. Radni točak koji je radio od početka eksploatacije bagera SRs-1300 u poslednje vreme zahtevao je česta reparaturna zavarivanja zbog naprslina i imao malu pouzdanost zbog istrošenosti osnovne
konstrukcije – rekao je Vojvodić.
Viđaćemo se i nadalje
U složenom poduhvatu revitalizacije i zamene aksijalnog ležaja okreta gornje gradnje bagera SRs-2000.28/3 uključeni su stručnjaci zaduženi za nadzor iz sarajevke firme „Remeks“ Adnan Spahić i Zeid Orlović, kao i Lotar Orlikovski, predstavnik „Takrafa“.
– Poslovi na bageru odvijaju se zadovoljavajućim tempom i uz neposredni dogovor sa rukovodstvom PK „Drmno“ i predstavika izvođača radova. Pravilna montaža ležaja okreta gornje gradnje veoma je bitna za dalji rad bagera. Bager je napravljen baš kada sam došao u „Takraf“ pre 41 godine, pa me za ovu mašinu vežu lepe uspomene – rekao je Orlikovski.
Saradnjom sa EPS-om zadovoljan je i Adnan Spahić iz „Remeksa“.
– Paralelno radimo nadzor u „TE-KO Kostolac“ i u RB „Kolubara“ u Lazarevcu. Zadovoljni smo saradnjom, a posebno poštovanjem svih naloženih procedura i kvaliteta ugradnje opreme. „Remeh“ sarađuje sa EPS-om duži niz godina, tako da ćemo se viđati i nadalje – rekao je Spahić.
foto: Ogranak TE KO Kostolac