0

Na površinskom kopu „Drmno“, na otkopavanju jalovine angažovano šest jalovinskih sistema, sa osnovnim ciljem bržeg i efikasnijeg otkrivanja uglja, kako bi se postiglo pravovremeno obezbeđivanje ovog energenta, pogotovo u zimskom periodu kada elektrane rade punim kapacitetom. 

Visina ležišta jalovine iznosi oko 125 metara posmatrano od nulte tačke do najniže tačke odakle počinje ugalj. Jalovina se odmah iz očišćenog ležišta uglja odlaže na unutrašnje odlagalište Kopa „Drmno“.

Posetili smo deo proizvodnih fabrika, sistema BTO tokom vrelih letnjih meseci. Suša je predugo trajala i kad vetar duva nosio je pesak i zemlju,  kao u pustinji.  Etaže iz daleka podsećaju na tortu sa šest kora, a svaka kora krije stotine i hiljade godina istorije i taloženja materijala. 

Svu rudarsku opremu pokreće i opslužuje 337 rudara. 

Aleksandar Pantić

Jalovinske sisteme obišli smo sa Aleksandarom Pantićem, glavnim inženjerom za proizvodnju otkrivke na Kopu „Drmno“.

Krenuli smo od Šestog sistema koji je najnoviji.

"Na vršnoj etaži visine od 18 do 28 metara jalovina se otkopava Šestim BTO sistemom duž kompletnog fronta. Trenutna dužina ovog sistema je oko 10 kilometara. Etažu otkopava bager 5 (SRs 2000/3), dvodelna mašina od 3.200 tona sa rasponom kopanja od 154 metara. Rekord ovog sistema ostvaren u maju ove godine kada je otkopano 1.603.000 kubnih metara jalovine. Glavna specifičnost
ovog sistema je to što pogonske stanice rade bez trakara i da se sistem traka pušta daljinski iz dispečerskog centra. Posadu na bageru 5 i odlagaču 6 čine prvi i drugi bagerista, pomoćnik, bravar i električar, a o kompletnom sistemu u toku druge i treće smene brinu rudarski poslovođa i nadzornik", kaže Pantić.

U kontejnerima na kopu sreli smo logistiku Šestog BTO sistema i poslovođu sa nadzornicima.

Goran Bogdanović

Goran Bogdanović, poslovođa zaslužan je za otkrivanje i izvlačenje dva broda, stara više stotina godina, koje posetioci mogu da vide u Viminacijumu.

"Mi otkopavamo vršnu etažu koja sudeći po nalazima arheologa ima naslage stare najmanje 1.800 godina − kaže Goran. − Ovo je najnoviji BTO sistem i daje odlične rezultate u proizvodnji. Odlična je i saradnja ljudi na sistemu, tako da uspevamo da držimo visok nivo proizvodnje", rekao nam je.

Filip Radulović

U kontejneru je i Filip Radulović, nadzornik, jedan od mladih radnika.

"Naša smena, a i druge smene na ovom sistemu su zaista kompaktne, a mašine moćne", kaže Radulović. 

"Ovo je automatizovan sistem tako da radi bez trakara, pa je na nama iz nadzornog osoblja obaveza da obilazimo ceo sistem dug 10 kilometara. Proveravamo rad transportera, kako bismo bili sigurni da sve rolne rade kako treba, da neće doći do zaglavljivanja i da na pretovaru nema istrešenog materijala, koji treba ukloniti".

Božo Pejović

Nemoguće je obići sve  bez transporta i vozila jer su poprilično velike razdaljine koje treba da se pređu. Mladi vozač Božo Pejović, zadovoljan je kolegijalnošću rudara.

"Ovde smo kao velika porodica. Radim preko PRO TENT već pet godina i prema meni su sve rudarske kolege izuzetno dobre. Posao je težak najviše u jesen, zimu i rano proleće kad je blato i veliki minus", kaže on..

pogled bageriste u etažu

Na bageru 2000 smo zatekli dežurne radnike elektro i mašinske službe. Za pultom bagera je Nemanja Stojanović, mladić koji pomno prati rad radnog točka i transport materijala prijemnom trakom.

"Radim preko PRO TENT već pet godina i od skora sam prvi bagerista", kaže Stojanović i dodaje: 

"Imali su poverenje u mene tako da radim ovaj veoma odgovoran posao na mašini koja vredi milione evra. Za mene je najvažnije da se ispoštuju sve procedure i da mašine rade prema propisanoj tehnologiji".

Radnici nam uglas kažu  da im manje smeta vrućina od jesenjih i zimskih kiša i blata. 

Pričali smo i sa Aleksandrom Pantićem na Petom BTO sistemu u remontu.

"Ovo je Peti BTO sistem i radi na otkrivci, širine transportera je dva metra u kompletnoj dužini od 9,9 kilometara. Na ovom sistemu, jalovinu otkopava najnoviji bager marke Krup (SchRs 1400) takozvana „Kobra“, koji ostvaruje impozantne kapacitete, a odlaganje jalovine ostvaruje odlagač maksimalne
dužine 135 metara, takođe marke Krup. Posade bagera i odlagača u smeni čine po pet radnika", kaže Pantić.

Na remontnom placu nalaze se ekipe mašinske i elektro službe i pomoćne mehanizacije. Kako nam je rekao Pantić, ovih dana sledi pomeranje celog transportnog sistema.

Drugi jalovinski sistem je odmah ispod Petog BTO sistema. Razlog što Drugi sistem nije na dnu kopa je zbog kompleksnosti bagera, tako da je prebačen na višu etažu. Majstori ga iz milošte zovu „Starac Fočo“.

Odmah ispod Petog BTO sistema, jalovinu otkopava najstariji bager 2000 na kopu, bager 1, koji je eksploataciju započeo 1983. godine. Ovaj bager bez  problema ostvaruje dnevnu proizvodnju od 45 do 55.000 kubnih metara jalovine. 

Drugi jalovinski sistem je trenutne dužine 7,5 kilometara sa etažnim transporterima B 2000 milimetara i veznim transporterima B 1800 milimetara.

Deponovanje jalovine obavlja se odlagačem A2RsB 7200/1 ukupne dužine od oko 160 metara − ističe Pantić.

Na Trećem jalovinskom sistemu jalovinu otkopava još jedan „gorostas“ na kopu „Drmno“, bager 2 (SRs 2000/2) sa kapacitetom od 6.600 kubnih metara na čas.

Dužina ovog sistema je 7,5 kilometara, a širina transportera je ista kao na Drugom BTO sistemu. Jalovina se odlaže odlagačem 2 koji ima iste tehničke karakteristike kao odlagač na Drugom BTO sistemu.

Četvrti BTO jalovinski sistem na površinskom kopu „Drmno“ radi od 2003. godine, a prethodno je izmešten sa kopa „Ćirikovac“. Trenutna dužina sistema je 6,2 kilometara sa širinom transportera B 1600 metara. Jalovinu otkopava bager SRs 1300, manjih gabarita u odnosu na bagere 2000, dvodelna mašina izvrsnih performansi i karakteristika. Ovaj bager je u stalnoj vezi sa Prvim jalovnskim sistemom, otkopava jalovinske mase i sa južne strane etažnog transportera J-IV-1 i direktno pomaže Prvom BTO sistemu na otkrivanju uglja.

Odlagalište na ovom sistemu je kao na slici, po meni tehnički dovedeno do savršenstva − kaže Pantić.

Ivan Horvat

Dok smo obilazili kop sa istočne strane, sreli smo mladog rudarskog inženjera Ivana Horvata, koji priprema trasu za skraćenje i pomeranje Petog BTO sistema.

"Nije težak posao, ako smo dobro rganizovani i znamo cilj svih aktivnosti", kaže on.

"Pored svega mora da se radi na sređivanju prostora eksploatacije i transporta kako bi bili efikasniji. Volim ovaj posao i on je porodična tradicija, jer ovde radi više generacija moje porodice. Kolege su veoma dobre i vredne tako da je tu naša prednost kada se radi o ispunjenju obveza u proizvodnji".

Poslednji sistem, koji otkopava samo ležište uglja, jalovinu oktriva Prvi BTO sistem sa „jalovinskim“ bagerom (ERs 710) i bagerom 12 (Srs 470). 

Pomenuti sistem je najmanji, ali ujedno najbitniji na kopu, jer od njega direktno zavise otkrivene količine uglja. Dužine je 3.400 metara sa širinom transportera B 1400 metara. Snimili smo tu ogromnu rudarsku tortu koja se proteže na 55 kvadratnih kilometara. 

U vreme naše posete počela je da duva letnja košava i čitav predeo bio je obasut peskom, poput požutele magle.

izvor, foto TE KO Kostolac

Facebook komentari

guest
0 Komentara
Novije
Starije Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare
0
Ostavi komentar na vestx
Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube and Vimeo Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format
Send this to a friend